Om att sluta på topp

Dom säger ju att man ska sluta medans man står på toppen av sin karriär. Så man blev ihågkommen som en av de stora, istället för hänga kvar och bli till åtlöje.

Isåna fall kanske jag borde slutat för länge sen....

Kanske ses vi framtiden på en annan sida eller i ett annat format, vem vet.

Årskrönika

Dags att sammanfatta året som varit.

Årets;

Modeord 2; Finaskris
Resa; Rio de Janerio i December
Citat; ”Dom gjorde så jag oskötte mig” – Leon 4 år
Bäst spenderade pengar; Dyrt badrum men också väldigt lyckat
Tragiska bortgång; Engla Höglund
Uteställe; Olearys
Irritationsobjekt; Blondinbella
Grogg 2; Caiprinha
Tröjtext; Your mom never gets old
Resa 2; London i Augusti
Mest överskattade kändis; Björn Gustafsson
Spel; Poker

Brasilien bloggen

Tänkte i vanlig ordning skriva en skildring om min resa, kalla det blogg eller resedagbok

Efter att jag två vintrar i rad varit i Thailand bär det denna gången av till Brasilien. Det har ett tag varit något av ett drömresemål för mig. Vet inte riktigt varför men har väl påverkats av alla kort som man ser därifrån och folk man pratat med. Ser otroligt vacker ut med stora stränder och fin natur. Att det är en storstad tycker jag ger häftiga kontraster många plan. Ska bli väldigt kul att uppleva en ny kontinent också.

Det är det här som är livet i mitt tycke, att resa och uppleva världen. Det är det här som får en att orka igenom månader av arbete, när man vet att man har något att spara pengar och tid till.

Jönköping, Sverige 2008-12-14;
Sitter och väntar på att klockan ska bli 10.00 då Bruce kommer och hämtar oss. Nu bär det av mot Göteborg och via mellanlandning i Paris till slutmålet som är Rio de Janeiro. När jag tittar ut genom fönstet känns det underbart att åka iväg. Som vanligt känns det nästa overkligt att man kommer befinna sig på samma planet om 24 timmar.

Rio de janerio, Brasilien 2008-12-15; Nu ar jag framme; Resan gick utan problem vilket alltid ar jatteskont. Tack Bruce for skjutsen till Goteborg, den var guld vard !

Vi landade i morse i ett valdigt regnigt Rio. Under dagen har det dock klarnat upp mer och mer och vi har t.o.m sett solen. Den finns dar bakom molen, fraga Rickars armar. Vi tog en barrunda idag pa eftermiddagen da vi gick nastan hela Copacabana. Drinkarna har nere ar otroligt biliga, vi fick Caipirinha for bara 20 SEK. Hotellet ar helt okej. Eller hotell och hotell det ar ju faktiskt ett hostel. Men det funkar helt okej sa vi ar nojda.

2008-12-17 (Favela tour); Idag har jag varit pa nagot av det mest intressanta jag gjort i hela mitt liv. Trots att gardagskvallen var bade hard och lang (i sang halv tre) sa steg vi upp redan klockan 08.00. Efter frukost akte vi ivag pa en Favela Tour. Favela ar deras kakstader dar fattigdomen ar skramande.

En mycket intressant upplevelser att se hur dessa manniskor bor, och man uppskattar verkligen sina egna 62 kvadrat pa Kungsgatan. Guiden var bra och stabil sa man kande sig inte otrygg. Eller jo en gang forresten da det kom en kille med pisol och passerade bara nagra meter fran oss.

Efterat blev det en svang pa strandpromenaden for lunch innan jag gick hem och sov. Vet inte riktigt vad som hander ikvall men min ork ar lika med 0 %.

2008-12-19, Sugar Loaf; Dagen har besatt av den vanliga strandpromenaden. Idag har det varit underbart vader och solen sken flera timmar, vilket marks pa mina axlar.

Pa eftermiddagen for vi upp till Sockertoppen (Sugar Loaf). Det ar helt fantasisk utsik darifran nar man ser ner mot Copacabana och andra delar av staden. Ikvall ar det Mojito kvall, yeh !

2008-12-21; Maten har nere ar helt okej. Det ar saklart mycket kott (som dom ar kanda for) och aven kyckling ar populart, perfekt for mig med andra ord. Dom har ett litet speciellt satt att salja mat pa jamfort med hemma. Man far sin tallrik nar man kommer till restaurangen. Darefter far man sjalv plocka fran en stor buffe, sedan vager man tallriken i kassan. Det gor att man endast plockar till sig det man verkligen vill ha och bara betalar for precis det man bestallt. Skitsmart affarside ur bade restaurangens och kundens synvinkel ! Natt som borde uppfinnas hemma.

2008-12-22; Tidigare idag var vi uppe vid Jesus statyn. Jag tyckte att det var maktigt uppe pa Sugar Loaf men detta var snappet battre da man kom betydligt hogre upp. Vi tog en taxi fran Ipanema och det var en bra bit upp pa diverse krokiga vagar innan vi var framme. Solen sken sa det var riktigt stekhett daruppe. Tog nagra perfekta bilder och denna dagen kommer bli ett minne for livet, det kommer det bli imorgon ocksa.......mer om det da !

2008-12-23; Fotboll har alltid, gor och kommer alltid ligga mig varmt om hjartat. Jag har varit pa manga stallen och sett den bollen rulla pa det grona graset; Hjallbovallen, Stadio D'elle Alpi, Selhurst Park, Tabergs IP, Domnandsvallen, Stockholms Olympia Stadion osv.

Efter idag kan jag aven lagga till Maracana Stadion. Tyvarr har ligan uppehall har just nu sa det fick bli en traningsmatch som inneholl gamla stjarnor som Zico, Bebeto, Roberto Carlos mm. Maracana stadion ar den storsta i varlden och tar ca 100 000 askadare, idag var det ca 30 k. Man kan bara tanka sig vilket tryck det blir nar det ar derby harnere.

2008-12-24 ~ Julafton; Den 24 december passerade obemarkt utan nagra stora skandaler eller skrallar. Vaknade upp vid 11 tiden lokal tid och tittade ut och sag en klarbla himmel och 30 grader +, underbart ! Inte mycket som skvallrar om jul harnere, perfekt precis som jag vill ha det.

Detta har jag saknat idag; Min familj, den goda julmaten, Kalles jul, Karl Bertil Johnsons julberattelse;
Detta har jag inte saknat idag; .+ 1 grad och snalblast, julstressen, allt overdrivet snack om juldagen som en bra utedag...

Lordag 2008-12-27;
Resan borjar narma sig sitt slut och imorgon ar det dags att flyga hem. De senaste dagarna har det faktiskt inte hant sa mycket, mest varit semester om man sager sa. Dessutom har vadret blivit lite samre, det ar inte 30-35  grader langre utan bara 25.

Innan vi akte var jag lite skeptisk till att bo pa ett hostel. Har gjort den en gang innan nar jag var i London. Har hittade vi dock ett rum som var privat och som man kan lasa efter sig, vilket var helt avgorande. I London sa bodde man med fem andra personer och det kandes inte riktigt tryggt.

Det har varit helt kanon att bo pa ett hostel, det vill jag verkligen rekomendera. Man blir lite som "en stor familj" och alla ar verkligen jattetrevliga mot en. Tror det ar betydligt lattare att komma i kontakt med personer pa ett hostel jamfort med ett vanligt hotell. Vi har mot folk fran manga olika platser sa som Kanada, Brasilien, Belgien, Nya Zeeland, England osv. Under helgen har det aven anlant nagra svenskar, men dom ar fran Skane sa dom haller jag mig borta ifran ;)

Måndag 2008-12-29;
Då var man återigen hemma på Kungsgatan. Från hosteldörr till lägenhetsdörr tog det ganska exakt 24 timmar. Båda flygningarna gick bra men jag lyckades tyvärr bara sova fyra timmar på planet mellan Rio och Paris, så visst finns det lite sömn att ta igen.

Det har verkligen varit en fantastisk upplevelse och det mesta har varit perfekt. Visst har det regnat några dagar men när väl solen är framme därnere så är den det ordentligt. Många fina platser har man fått uppleva också, så jag rekomenderar absolut Rio. En stad som bjuder en blandning mellan turism och storstad.

Nu är det bara att börja spara och planera för framtida resor. Jag har två stora mål/drömmar inom en rimlig framtid. Återstår och se om man kan förverkliga dom.

Helgens visdomsord

Livet är osäkert...ät desserten först!

Utvägning

Har precis kommit hem från Atlantis, det sista passet på hela 19 dagar.......Är en väldigt lång tid men förhoppningsvis får man lite träning i Brasilen också då vi brukar vara ute och gå en hel del. Det är både skönt och man får se mycket.

Utvägningen efter hösten visade på 73,4 kg vilket är okej men inte bra. Tänkte jag skulle kolla vad den här semestern kostar i vikt, nästa pass är ett spinningpass den 30:e december klockan 12.00. Redan inplanerat och klart, så typiskt mig haha

Vad som inte är typiskt mig är att städa, men det måste ju tyvärr göras det med. Dags att plocka fram dammsugaren.

Huvudvärk

Idag har det inte varit någon vidare dag faktiskt. Har vaknat upp två gånger med huvudvärk vilket inte är så kul. Antar att anledningen är lite sömnbrist eller kanske pga att jag försköt sömnen lite i morse. Satte uppe efter jobbet till 06 och kollade på fotboll. Mellan sovpassen har jag hunnit med min sista spinning för året och dessutom laga pizza. Så gott med hemlagad !

Nu ska jag ta en tablett och hoppas på det bästa inför natten. Jag känner mig trots allt utvilad så det ska nog gå bra. Nej det är inte jag på bilden men tänk om man kunde stå på huvudet sådär, vore häftigt. Kunde man resa runt och tjäna pengar på haha.

En vecka kvar

Dags att börja sista veckan på jobbet för denna hösten, innan det är dags för semester

Ursäkta om jag tjatar om detta men ser verkligen framemot att få lite ledigt och komma iväg till värmen nu. Hade ju bara två veckors semester under sommaren (OS veckorna) men nu får man snart sin "revansch" mot alla som hade fyra veckors semeser.

Hösten har sprungit på i sin gilla gång och den var har varit överraskande lugn. En utflykt till Göteborg i september och en till Stockholm i oktober blev senare två fester på hemmaplan i november. Fyra helger på 3,5 månad som jag druckit alkohol, jag har varit så duktig !

Annars har hösten bjudit på mycket sport i vanlig ordning. Har varit på Atlantis tre gånger i veckan samt spelat innebandy 1-2 två gånger varje vecka. På hemmaplan har det blivit mycket fotboll framför tv men mest har det nog blivit Lost. Herregud vilken bra serie, jag har kollat igenom fyra säsonger nu sedan i somras (lagom takt) och den har verkligen allt. Får se vilken serie det blir till våren men först ska jag kolla på Prison Break 3. Efter det lutar det dock åt 24.

Dags för avfärd mot terminalen

Helgens visdomsord

Man måste tala med bönder på bönders vis
(underförstått man måste tala med chaufförer på chaufförers vis)

Senaste modet ?!

Tattuerade katter ?! Mycket ska man se innan man äntrar evigheten.
Undra om bilderna är fejkade eller sanna, skulle inte förvåna mig om dom faktiskt är äkta.

SMS:a låna

Läste en rätt rolig (och även irriterande sak)

Sms-lånen knäcker allt fler svenskar.
Mobillånen är den nya folksjukdomen.
Tiotusentals svenskar har fastnat hos Kronofogden i år.

Alltså vad är det för nötter som tar dessa lån ? Trodde seriöst inte det fanns folk som verkligen gjorde det, men det siste idioten är inte född verkar det som. Räntorna på dessa är ju hutlöst höga men måste likväl betalas.

- Det var så bekvämt och enkelt.
- Pengarna var där på en kvart.
- Kravbreven gömde hon i lägenheten.

Kanske läge att börja ta lite eget ansvar och faktiskt fatta att det inte nån bra idè att leva på lånade pengar. Sen går dom ut och gråter i pressen, men då har dom väl uppfyllt sitt mål när skvallerblaskorna betalar lite av skulden i slutändan. Att sedan kalla det folksjukdom är ju ett hån mot folk med verkliga problem.

Patetiskt var ordet

Facebook är en nätgemenskap som grundades 4 februari 2004 av studenten Mark Zuckerberg.

Kolla på denna länken; (observera att det krävs att man har ett giltigt facebook konto)

Dom har gjort en video över all trafik som är på facebook, och den är i realtid. Det är helt sjuk hur stor den sidan har blivit. Vet inte hur många medlemmar den har just nu men jag vet att dom passerade 100 miljoner användare i slutet av Augusti. Man ser ju att det hela är amerikanskt när den mesta trafiken går till och från USA och även att jordgloben är fokuserad mycket på det stora landet i väst. Undra hur många användare dom engentligen kommer kunna få ? Aktiviteten i tex Afrika verkar ju inte speceillt hög, där finns det stor potential för utveckling.

Fasinerande !

Helgens visdomsord

Om du binder fast en smörad brödskiva på ryggen av en katt, och släpper dem från hög höjd - vad kommer då att hända?

In a flashback

Fredrik meets his former employer

Blev mäkta förvånad (och fick nästan extas) när denna pallen dök upp på terminalen i natt. Vad skådade mina ögon om inte en stålpall modell IKEA.  Då fick jag gamla flashbacks om hur högt man kunde bygga på vissa sidor, och måtten på en del artiklar från den stora möbeljätten.

Ingen aning om varför pallen kom ner till oss på terminalen. Dessutom var den förskräckligt byggd, är det månne Skumejo som varit i farten ?

Lite uppmuntran

i höstmörkret;

Rolig video och de flesta ser ju inte allt för arrangerade ut. Såna överraskningar när folk nästan får hjärtattack är så kul att se på, hehe

En svensk klassiker

Har ju som bekant slutat dricka läsk. Först och främst för att det är onyttigt men sen är ju faktiskt vanligt vatten (med is) mycket godare också. Enda gången jag egentligen dricker läsk och när man ska dricka sprit,  det är inte gott att grogga med vatten eller yougrth kan jag berätta av egen erfarenhet.

Men när det kommer till julmust verken kan eller vill jag motstå frestelsen. Ett glas kallt med pepparkakor till, underbart !