Brasilien bloggen



Tänkte i vanlig ordning skriva en skildring om min resa, kalla det blogg eller resedagbok

Efter att jag två vintrar i rad varit i Thailand bär det denna gången av till Brasilien. Det har ett tag varit något av ett drömresemål för mig. Vet inte riktigt varför men har väl påverkats av alla kort som man ser därifrån och folk man pratat med. Ser otroligt vacker ut med stora stränder och fin natur. Att det är en storstad tycker jag ger häftiga kontraster många plan. Ska bli väldigt kul att uppleva en ny kontinent också.

Det är det här som är livet i mitt tycke, att resa och uppleva världen. Det är det här som får en att orka igenom månader av arbete, när man vet att man har något att spara pengar och tid till.

Jönköping, Sverige 2008-12-14;
Sitter och väntar på att klockan ska bli 10.00 då Bruce kommer och hämtar oss. Nu bär det av mot Göteborg och via mellanlandning i Paris till slutmålet som är Rio de Janeiro. När jag tittar ut genom fönstet känns det underbart att åka iväg. Som vanligt känns det nästa overkligt att man kommer befinna sig på samma planet om 24 timmar.

Rio de janerio, Brasilien 2008-12-15; Nu ar jag framme; Resan gick utan problem vilket alltid ar jatteskont. Tack Bruce for skjutsen till Goteborg, den var guld vard !

Vi landade i morse i ett valdigt regnigt Rio. Under dagen har det dock klarnat upp mer och mer och vi har t.o.m sett solen. Den finns dar bakom molen, fraga Rickars armar. Vi tog en barrunda idag pa eftermiddagen da vi gick nastan hela Copacabana. Drinkarna har nere ar otroligt biliga, vi fick Caipirinha for bara 20 SEK. Hotellet ar helt okej. Eller hotell och hotell det ar ju faktiskt ett hostel. Men det funkar helt okej sa vi ar nojda.

2008-12-17 (Favela tour); Idag har jag varit pa nagot av det mest intressanta jag gjort i hela mitt liv. Trots att gardagskvallen var bade hard och lang (i sang halv tre) sa steg vi upp redan klockan 08.00. Efter frukost akte vi ivag pa en Favela Tour. Favela ar deras kakstader dar fattigdomen ar skramande.

En mycket intressant upplevelser att se hur dessa manniskor bor, och man uppskattar verkligen sina egna 62 kvadrat pa Kungsgatan. Guiden var bra och stabil sa man kande sig inte otrygg. Eller jo en gang forresten da det kom en kille med pisol och passerade bara nagra meter fran oss.

Efterat blev det en svang pa strandpromenaden for lunch innan jag gick hem och sov. Vet inte riktigt vad som hander ikvall men min ork ar lika med 0 %.

2008-12-19, Sugar Loaf; Dagen har besatt av den vanliga strandpromenaden. Idag har det varit underbart vader och solen sken flera timmar, vilket marks pa mina axlar.

Pa eftermiddagen for vi upp till Sockertoppen (Sugar Loaf). Det ar helt fantasisk utsik darifran nar man ser ner mot Copacabana och andra delar av staden. Ikvall ar det Mojito kvall, yeh !

2008-12-21; Maten har nere ar helt okej. Det ar saklart mycket kott (som dom ar kanda for) och aven kyckling ar populart, perfekt for mig med andra ord. Dom har ett litet speciellt satt att salja mat pa jamfort med hemma. Man far sin tallrik nar man kommer till restaurangen. Darefter far man sjalv plocka fran en stor buffe, sedan vager man tallriken i kassan. Det gor att man endast plockar till sig det man verkligen vill ha och bara betalar for precis det man bestallt. Skitsmart affarside ur bade restaurangens och kundens synvinkel ! Natt som borde uppfinnas hemma.

2008-12-22; Tidigare idag var vi uppe vid Jesus statyn. Jag tyckte att det var maktigt uppe pa Sugar Loaf men detta var snappet battre da man kom betydligt hogre upp. Vi tog en taxi fran Ipanema och det var en bra bit upp pa diverse krokiga vagar innan vi var framme. Solen sken sa det var riktigt stekhett daruppe. Tog nagra perfekta bilder och denna dagen kommer bli ett minne for livet, det kommer det bli imorgon ocksa.......mer om det da !

2008-12-23; Fotboll har alltid, gor och kommer alltid ligga mig varmt om hjartat. Jag har varit pa manga stallen och sett den bollen rulla pa det grona graset; Hjallbovallen, Stadio D'elle Alpi, Selhurst Park, Tabergs IP, Domnandsvallen, Stockholms Olympia Stadion osv.

Efter idag kan jag aven lagga till Maracana Stadion. Tyvarr har ligan uppehall har just nu sa det fick bli en traningsmatch som inneholl gamla stjarnor som Zico, Bebeto, Roberto Carlos mm. Maracana stadion ar den storsta i varlden och tar ca 100 000 askadare, idag var det ca 30 k. Man kan bara tanka sig vilket tryck det blir nar det ar derby harnere.

2008-12-24 ~ Julafton; Den 24 december passerade obemarkt utan nagra stora skandaler eller skrallar. Vaknade upp vid 11 tiden lokal tid och tittade ut och sag en klarbla himmel och 30 grader +, underbart ! Inte mycket som skvallrar om jul harnere, perfekt precis som jag vill ha det.

Detta har jag saknat idag; Min familj, den goda julmaten, Kalles jul, Karl Bertil Johnsons julberattelse;
Detta har jag inte saknat idag; .+ 1 grad och snalblast, julstressen, allt overdrivet snack om juldagen som en bra utedag...

Lordag 2008-12-27;
Resan borjar narma sig sitt slut och imorgon ar det dags att flyga hem. De senaste dagarna har det faktiskt inte hant sa mycket, mest varit semester om man sager sa. Dessutom har vadret blivit lite samre, det ar inte 30-35  grader langre utan bara 25.

Innan vi akte var jag lite skeptisk till att bo pa ett hostel. Har gjort den en gang innan nar jag var i London. Har hittade vi dock ett rum som var privat och som man kan lasa efter sig, vilket var helt avgorande. I London sa bodde man med fem andra personer och det kandes inte riktigt tryggt.

Det har varit helt kanon att bo pa ett hostel, det vill jag verkligen rekomendera. Man blir lite som "en stor familj" och alla ar verkligen jattetrevliga mot en. Tror det ar betydligt lattare att komma i kontakt med personer pa ett hostel jamfort med ett vanligt hotell. Vi har mot folk fran manga olika platser sa som Kanada, Brasilien, Belgien, Nya Zeeland, England osv. Under helgen har det aven anlant nagra svenskar, men dom ar fran Skane sa dom haller jag mig borta ifran ;)

Måndag 2008-12-29;
Då var man återigen hemma på Kungsgatan. Från hosteldörr till lägenhetsdörr tog det ganska exakt 24 timmar. Båda flygningarna gick bra men jag lyckades tyvärr bara sova fyra timmar på planet mellan Rio och Paris, så visst finns det lite sömn att ta igen.

Det har verkligen varit en fantastisk upplevelse och det mesta har varit perfekt. Visst har det regnat några dagar men när väl solen är framme därnere så är den det ordentligt. Många fina platser har man fått uppleva också, så jag rekomenderar absolut Rio. En stad som bjuder en blandning mellan turism och storstad.

Nu är det bara att börja spara och planera för framtida resor. Jag har två stora mål/drömmar inom en rimlig framtid. Återstår och se om man kan förverkliga dom.

Kommentarer
Postat av: Janne

Du får ha det så gott där borta i värmen. Stirra inte för mycket på alla välsvarvade kjoltyg bara;) Och knalla inte i de mörka gränderna - mycket skumt folk där:)



2008-12-14 @ 14:59:46
Postat av: Ralle

ha det så gott i värmen....=)

2008-12-14 @ 15:39:42
Postat av: Fredrik

Ha en underbar semester! Vem vet kanske blir "Happy ending"

Postat av: allie

hoppas ni får det underbart . var rädda om er!!!

2008-12-14 @ 23:18:19
Postat av: Anonym

fan vad skönt blir riktigt avundsjuk

2008-12-15 @ 19:51:29
Postat av: jimmie

fan vad skönt blir riktigt avundsjuk

2008-12-15 @ 19:52:43
Postat av: Rickard

Kan passa pa att skicka en halsning fran Rio de Janeiro denna morgon som det fortfarande ar har.



Fredde gubben, varfor ar jag inte helt forvanad pa ditt inlagg om happy ending???:)



Mkt fina damer i detta land!!



2008-12-16 @ 12:09:34
Postat av: Janne

Här går vi ut hårt med en barrunda direkt:)

2008-12-16 @ 16:29:42
Postat av: unnarydaren

Ta med lite sol hem till glåmiga Svedala

2008-12-16 @ 18:10:08
URL: http://www.metrobloggen.se/unnarydaren
Postat av: Fredrik Andersson

Janne; Haha nar det ar sa billigt kan man inte lata bli !



Mike; Sitt inte har och stimma, byt lite burar istallet ;)

2008-12-16 @ 22:13:23
Postat av: Fredrik

Rickard: Babe jag vet ju att du gillar "Happy ending" kan tänka mig att du redan har provat en..eller en brasiliansk vaxning ;=) Ha det bra där borta....

2008-12-17 @ 18:44:32
URL: http://freddie80.blogg.se/
Postat av: Ralle

gott o höra ni har det bra..va rädda om er bara..=)

2008-12-19 @ 16:37:25
Postat av: Janne

Fina bilder - riktigt läcker utsikt!! Mojitoafton låter inte helt tokigt, de glider ner lätt också:)

2008-12-20 @ 02:12:34
Postat av: Erik

Hejsan hoppsan! Verkar som att allt ar bra dar nere =) Har ar det ont om sno och julkansla det hade du gillat. God Jul Freddeman och halsa till Rickard ocksa! Tjo tjo

2008-12-23 @ 15:11:45
URL: http://www.kaveren.com
Postat av: Janne

God Jul på er där borta i värmen:)

2008-12-24 @ 00:32:15
Postat av: boden

God jul önskar lule hockey....

2008-12-24 @ 11:11:37
Postat av: Pelle

Man kan ju inte bli annat än avundsjuk att få se sådan fotboll.

God Jul på Er båda från

Ingrid, Pelle

Simba

2008-12-24 @ 11:39:51
Postat av: Mimmi

GOD JUL önskar Pekka,Mimmi,Erik!!!

2008-12-24 @ 22:34:43
Postat av: Luan

God jul Fredde o Richie!!

Önskar Luan & Daniella

2008-12-25 @ 11:14:43
Postat av: Mange

God Jul

2008-12-25 @ 11:38:41
Postat av: allie

Juldagen ÄR en bra utedag ;)

2008-12-26 @ 15:26:30
Postat av: Fredrik

Välkommen hem! :=) Kanske man får se lite bilder här på bloggen...

2008-12-29 @ 16:18:52
URL: http://freddie80.blogg.se/
Postat av: Pekka & Mimmi & Erik

Välkommen hem :)

2008-12-29 @ 21:15:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback