Alla helgons dag

Idag var jag iväg en sväng på förmiddagen på något som lite plumt kan beskrivas som en dödsrunda, men rent krasst är det ju faktiskt det de handlar om denna dagen.

Alla helgons dag är en kristen högtid, även kallad "Pingstens skördefest", som firas till de dödas åminnelse. Seden att fira helgon och martyrer på olika specifika dagar uppstod tidigt inom den kristna kyrkan och snart även behovet av en samlingsdag för mindre betydande helgon som inte fått en egen plats i kalendern. Därför infördes en ”alla (övriga) helgons dag” för dessa.

Tycker det är en av de viktigaste högtiderna som vi har, en som inte mest kommer och handla om komersiella intressen. Fint att man kan åka till graven och minnas de som gått bort.



Först åkte jag till Månsarp där min mormor & morfar ligger begravna. Morfar gick bort när jag var väldigt liten (5 år) men jag har faktiskt lite minne av honom. Mormor har jag destå mer minnen av och jag tillbringade många dagar i Taberg där hon bodde.



Nästa stopp blev Norrahammar där farfar och farmor har sin sten. De bodde grannar med oss under hela uppväxten så där var jag väldigt mycket. Farfar var alltid lite av min förebild och honom minns och saknar jag mycket. Farmor var en snäll tant som gjorde massa god mat.



Sista stället är lite speciellt av många anledningar. Nästan uppe vid Axamobadet finns kyrkogården för smådjur och där har vi en minnessten efter hunden Cerox. Tyvärr har jag varit lite dåligt på att sköta den men funderar starkt på att fixa en annan sten framöver. Hursom helst så blev han bara 10 månader, och dagen vi skulle avliva honom är utan tvekan en av de värsta i mitt liv.

Missförstå mig rätt, det är självklart väldigt sorgligt när en mor & far-föräldrar går bort. Men dom var rätt gamla och på vissa sätt är det nog en befrielse. Den som säger att man inte kan fästa sig lika mycket kring ett husdjur har fel. Det är verkligen en saknad som på många sätt är lika svår. När han dessutom inte blev så gamla så kändes det riktigt tungt.

Där ska Simba ha en sten också om jag får bestämma

Kommentarer
Postat av: allie

bessie bus ligger oxå däruppe.. sötis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback