Piri Piri

Piri-piri är en liten chilifrukt som odlas främst i Portugal. I det portugisiska köket används piri-piri i grytor och till såser och marinader för grillad mat, ofta till kyckling eller fisk.
Det är en av de minsta chilifrukterna, 2-4 cm lång. Den kan vara grön eller röd. Styrkan är het till mycket het.

image352

Har alltid gillat stark mat och testar gärna diverse olika kryddor i matlagning då det smakar betydlig mer och blir godare. Kanske är det tack vare mitt ursprung eller kanske rentav en vanesak.

När jag har varit i Thailand har jag ätit mycket stark och fantastisk god mat. Medans fröken Larsson svettades över en pasta fick dansken åka in på sjukan när han åt ytterst lite chilifrukt. I fredags avslutades kvällen på Evergreen där det blev en Vesuvio med sås, alla vet ju hur hungrig man blir efter en utekväll. E hade fått Piri Piri på sin pizza förra veckan och berättat att det inte gick att äta upp den efter det. Naturligtvis skulle man öppna sin käft och vi vinkande in bagaren med kryddburken. Dra åt helvete vad starkt det blev i såsen efter han kryddat med Piri Piri. Det verkligen inte att äta mer efter det......jag var bitter.

Bitter men inte uppgiven, så idag när jag månadshandlade på Coop kunde jag naturligtvis inte motstå att köpa en burk. Snart är det dags för ett nytt test till denna klassisker;

image353

Kommentarer
Postat av: stina

stark mat är inte så bra för maggen.. men de kan va gott ibland.. om den inte är FÖR stark.

2008-03-26 @ 17:48:07
Postat av: allie

haha lycka till. Jag älskar oxå stark mat men pizzan i fredas var VÄL stark haha =)

2008-03-26 @ 19:48:45
Postat av: Erik K

hehe ja va me kaxig första gången...kaxa inte med pizzabagare att såsen är för svag..

ha de så kul på båten förresten...nu är ja snart på båten i trelleborg

Postat av: Boden

Gott gottigottgott......

2008-03-27 @ 17:44:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback