Brott & straff

image325

För ett år sedan högg han ihjäl Tobias Enroth, 8, med ett fyrtiotal knivhugg. Nu får den morddömde 28-åringen vistas utanför murarna.

- Jag har ångest för brottet och förstår vad jag har gjort, säger han i möte med länsrätten.

När han gav sig ut i Norrahammar den 25 januari förra året var han beväpnad med flera knivar. Vid rättegången sa han att det var inre röster som beordrat honom att mörda. I mars förra året dömdes han till rättspsykiatrisk vård, då han led han av allvarlig schizofreni.

- Han får lämna sjukhuset ibland och är ganska ofta ute och går med vårdare och fikar. Bland annat har han varit i Motala och Omberg, säger morbrodern.

image327

En 22-årig klottrare har dömts till sex månaders fängelse för grov skadegörelse och förberedelse till grov skadegörelse. Straffet är ett av de längsta som dömts ut för klotter i Sverige.

22-åringen döms för att ha klottrat ned tåg- och tunnelbanestationer på över trettio platser i bland annat Stockholm, Solna, Nyköping, Linköping och Norrköping. Förutom fängelsestraffet döms mannen till att betala skadestånd på sammanlagt 133 000 kronor till SJ, SL, Merresor AB, Veolia transport och X-trafik AB.

I rest my case.

Jag säger inte att det är rätt att klottra för det är det ju naturligvis inte. Jag är fullt medveten om att Kr**t**n S*ll*ri** är psykiskt sjuk.

Men visst fan är det skillnad på brott och brott. Dessa ytterligheter sänder väldigt konstiga signaler tycker jag.

Kommentarer
Postat av: allie

Odjuret är den där sjuka människan, han som våldtar och förstör små barn.
Men senare, kanske är det så, att Odjuret byter kropp, att Odjuret är den människa som
beslutar sig för att han har rätt avgöra vem som ska dö och vem som ska leva, som i sin sorg blir
såväl åklagare, domare och bödel, kanske är det så, att Odjuret är pappan som förhindrar att fler
människor måste dö.
Eller kanske, kanske är det till och med så, att Odjuret är alla de där som är samhället, de där
som i den här boken handlar i grupp utifrån sin avsky mot sexualbrottslingar, kanske är det de där
som protesterar utanför rättssalen eller tar lagen i egna händer utifrån ett domslut, kanske är det
just de människorna som under berättelsens gång har blivit Odjuret.

(Du kan få delta i terminens debatt istället för mig tycker jag! ;)

2008-02-14 @ 19:57:57
Postat av: Boden

(Bra skrivet allie !) Mina vänner - "frihet under ansvar".

2008-02-14 @ 22:29:31
Postat av: Erik K

Är på för bra humör för att skriva någon seriös kommentar angående detta idag. Får återkomma någon gång då jag tagit nån öl och tankarna sprudlar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback