Brott & straff 2.0

image355

Den 22-åriga man som stått åtalad för att ha mördat 20-åriga Madelen Mild i sin studentlägenhet på Gräshagen, döms till tio års fängelse. Han är inte allvarligt psykiskt störd, resonerar tingsrätten.

Man kan ju inte annat än förbulffas, förundras och skratta åt det svenska sättet att se på brottslingar. Jag tycker faktiskt man är allvarligt psykiskt störd när man dödar en annan människa. När ska man annars vara det ?

Det paradoxa (och helt sjuka egentligen) är ju att om man får lidrigare straff om man bedöms som psykiskt strörd. Nej hårdare straff för brottslingar ska det vara.

Eller som denna före detta snygging en gång sa;



"Jag är för dödsstraff. Den som har begått ett fruktansvärt brott måste få ett passande straff. Så han lär sig till nästa gång."

Ja kanske inte så smart sagt, och jag vet inte om jag håller med henne heller.....svårt ämne.

Kommentarer
Postat av: paula

precis i mitt tycke..anser att de som nu får sitt straff på psyket ska sen när de "blivit friska" åka in i finkan lite också..de har ju faktiskt tagit en annan människas liv.!!

p.s. hv rules ;) hihi

2008-04-03 @ 21:55:01
Postat av: allie

dödsstraff e det sista jag står för. fy fan för att döda en annan människa - i ALLA fall. Sen har jag också svårt att förstå hur en människa som mördar en annan människa kan vara psykiskt frisk. Dråp å andra sidan är en helt annan sak så det gäller verkligen att skilja på begreppen.

2008-04-04 @ 01:59:39
Postat av: Boden

Ja mina vänner. Vet ni hur ni skall göra om ni vill ta livet av någon? Drick ur en kvarting och ta bilen och kör över personen ifråga! 3mån.fängelse,lite böter och några mån. rehab - sedan är du fri........

2008-04-04 @ 12:40:00
Postat av: F R E D R I K

Pedofiler och våldtäckts män ska ha dödstraff! eller så kan man skära k*ken av dom :=) Det är så jävla mjäkigt svenska rättsystemet! Tack för mig

2008-04-04 @ 22:36:03
Postat av: F R E D R I K

...Eller som "HAGAmannen" som får permis efter att ha suttit inne något år bara..

2008-04-04 @ 22:37:36
Postat av: Sarah

håller med dig.
tanken på att ha ihjäl någon är inte friskt.
sluta dalta.

Postat av: Sarah

Spears måtte vara smart?!

2008-04-06 @ 17:28:52
URL: http://svartaparaden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback