Sagotanten

image276

Idag är det 100 år sedan Astrid Lindgren föddes i Vimmerby. Knappt 95 år senare äntrade hon evigheten den 28:e Januari 2002. Förhoppningsvis kommer hon för alltid bli ihåg kommen för sina böcker.

Hennes böcker har översatts till 88 olika språk och sålts i ofattbara 145 miljoner exemplar. Vi har väl alla mer eller mindre växt upp med hennes sagofirurer och jag tycker hennes böcker är helt underbara. Dom utstrålar värme och kärlek som varje barn borde växa upp med. Skillnaden är monumental om man jämför med dagens Telletubby, Bananer i pyjamas och Svamp Bob Fyrkant mm.

Bland hennes verk finns Pippi Långstrump (1945), Alla vi barn i Bullerbyn (1947), Mio Min Mio (1954), Emil i Lönnerberga (1963), Bröderna Lejonhjärta (1973), Ronja Rövardotter (1981) och många fler.

Minns när man var barn och föräldrarna satt och läste ur många Astrid böcker när man skulle sova eller var ute på semester. När man var lite äldre så läste man själv eller lyssnade på kasettband. Känns som dom kronorna som föräldrarna betalade för dessa kom väl till andvändning. Mina barn ska minsann också få läsa hennes böcker när dom är små.

Min personliga favorit är helt klart Emil som jag både läste och framförallt kollade mycket på när jag var liten. Gillade även Mio min Mio (för spänningen) och Bröderna Lejonhjärta (samma andledning i guess) Däremot hade jag inte mycket över till Karlsson på taket, som jag mest tyckte var en gapande-jobbig tjockis.




Vilken är din Astrid Lindgren favorit ?

Kommentarer
Postat av: Jernhagen

Håller med dig om Karlsson, han var ju bara elak och ful. Tror Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta var favoriterna,kommer lätt läsa Astrids böcker för vårat barn...

Postat av: Mikaela

fult att nästan kopiera min blogg!
fy dig ;) ..

men jag gillar Ronja bäst :D

2007-11-14 @ 22:49:35
URL: http://mickies.blogg.se
Postat av: Maria

Har många favoriter...
På film är det Barnen i Bullerbyn! :)

2007-11-15 @ 00:37:12
URL: http://nogg.se/mariiiiia
Postat av: Kristina

hon är bäst..

2007-11-15 @ 03:39:54
URL: http://stinaballerina.blogg.se
Postat av: allie

blev lite sugen på
å se nån av serierna när de pratade om henne på radion igår. Mio min mio var en favorit när ja va liten iaf =)

2007-11-15 @ 10:31:33
Postat av: Unnarydaren

Lägger helt klart min röst på Emil.
Föööörgröööömade ounge
hehehe

2007-11-15 @ 13:37:36
URL: http://unnarydaren.blogg.se
Postat av: Mikaela

jag skrev min innan din ;) haha

2007-11-15 @ 13:42:17
URL: http://mickies.blogg.se
Postat av: Mimmi

Bok:Sunnanäng
Film:Ronja Rövardotter
De flesta Astrid Lindgren figurerna är bra.

2007-11-15 @ 15:58:23
Postat av: Boden

Hon var(är)bäst - svårt att avgöra vilken av figurerna som är bäst......

2007-11-15 @ 16:09:39
Postat av: Catrine

Jag gillar Barnen i Bullerbyn bäst.

2007-11-15 @ 19:36:27
Postat av: paula

helt klart är det barnen i bullerbyn som är min favvo..var nog mkt för jag gick på avdelningen sörgården på dagis :) men karlsson va bara dum och elak och bröderna lejonhjärna va läskigt :/

2007-11-16 @ 15:30:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback