MSN vs Telefon

image89

Umgicks man bättre förr eller ?

När man var liten var telefonen det bästa (enda) sättet att komma i kontakt med varandra om man inte skulle träffas face to face. Detta var ju långt innan datorerna slagit igenom på allvar. Vissa levede nog kvar i Thomas J. Watsons "kloka" ord från 1943. Jag tror det finns en världsmarknad för fem datorer.

I slutet av 90-talet (ialla fall hos mig) så kom då datorerna in i folkhemmen. På ett segt modem satt man kvällarna och nätterna igenom på I seek you och fick kontakt med personer från andra sidan jorden. Det var riktigt stort minns jag.

Under 2000 talet har Messenger (populärt förkortat MSN) blivit väldigt populärt och så gott som ersatt telefonsamtalen. Visst om det är något riktigt viktigt så är det klart man lyfter luren och telefonerar för snabba svar men annars sköts den mesta privata kontakten över MSN.

Fördelarna är ju ofantligt många.

* Tidssparade då det skulle ta halva dagarna att ringa runt till alla dessa personer man skriver snabbmeddelande till. De flesta har ju max 2 telefoner, och det är bara möjligt att prata med en åt gången. Inte sällan sitter jag med 5-6 msnfönster uppe och för diverse konsversationer med olika folk om vitt skilda ämnen.

* I längden blir det med all säkerhet billigare. Man tillbringar rätt mycket tid framför datorn och motsvarande telefonräkning skulle inte jag vilja se.

* Fildelning (privata bilder endast förstås...) Tänk vilken arbete det skulle vara att lämna in kort för framkallning för att sedan posta dom till andra personer. Man kan skicka bilder via telefon säger du kanske nu. Ja men det skulle kosta rejält i längden det också.

* Seriöst hur kul är det att sitta och lyssna på en person som ringer ett samtal och bara säger vibb och sen slänger på luren ;)

Men det bästa sättet att umgås är fortfarand IRL. Forhoppningsvis kommer det förbli så även hur mycket våra datorer än utvecklas. Det tycker jag ni ska försöka göra så mycket som möjligt, speciellt nu när vädret inbjuder till diverse utomhusaktiviteter.


image90


Kommentarer
Postat av: Jernhagen

Håller med dig! Fan vad jobbigt det hade varit. Säga vibb och lägga på. :=)
"Jag har rest över hela landet och har pratat med de bästa i branschen, och jag försäkra er att datorn är en modefluga som kommer att vara över innan året är slut."
Utgivare för affärsböcker på bokförlaget Prentice Hall, 1957

Postat av: allie

ja kommer ihåg icq, ja tyckte de va skithäftigt o prata me folk på engelska hehe :) Kommer till o me ihåg mitt nr (25928115). Ida kan ja inte ens mitt egna mobnr än.

2007-04-19 @ 06:18:19
URL: http://allie0.blogg.se
Postat av: Fredde

Allie; Hehe jag kommer ihåg mitt nummer med; 161188209. Avdelning värdelöst vetande.

2007-04-19 @ 09:06:29
URL: http://algottheeagle.blogg.se/
Postat av: Freddie

Jag kommer inte ihåg mitt nr.. men ICQ kommer jag ihåg.

Sista dan för dig idag, vankas visst tårta har man hört;)

2007-04-19 @ 10:28:31
Postat av: Ein Stina

internet va riktigt stort.. till o med dator med vanliga spel.. typ schack va väldigt spännande i början.. man känner sig nästan som en stenåldersmänniska :-) nu är de ju självklart att alla har dator..
Mitt icqnummer har ja fortfarande i huvet också.. fastän jag inte använder icq längre.. lite skumt..
Ha de gott Freddeman :-)

2007-04-19 @ 15:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback