Hundpassning och hängning

120835-11



Så var det måndag igen då. Veckorna går onekligen fort när man jobbar natt. Idag gick jag upp rätt tidigt för jag skulle ut till Hovslätt för att passa Simba som är farsan och morsans hund. Det är roligt att hälsa på han för han blir alltid lika glad över att se en.

Igår fick Iraks exdiktator Saddam Hussein sitt straff för brott mot mänskligheten. Hängning blev straffet för honom och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. En del av mig tycker att dödstraff faktisk är att "komma lite billigt undan" med tanke på hur många han bragt om livet genom åren.

Men man kan också tycka som Dylan McKay sa till Tony Marchette när denne erbjöd att skjuta honom. No we had seen enough of killing Man rättfärdigar egentligen inte mord genom mord. Men hur ska man annars kunna skipa rättvisa ?! Fängelse verkar vara ett för milt straff (ialla fall här i Sverige) Låter som värsta dödstraff förespråkaren nu men när vissa människor förstör andra människors liv så dom förtjärnar inte bättre.

Vad tycker du?

PS. Jag kanske ska tillägga att man naturligvis bör behandla fall till fall och att återgångsförbrytare bör får högre straff. Om nu någon missuppfattade det. DS.

Kommentarer
Postat av: allie

Jag är EMOT dödsstraff men i det här fallet... säger jag som en expert på tv sa.. det är inte emot folkrätten att dömma dödsstraff i det här fallet..fängelse hade varit bäst men då finns ju alltid risken und so wieter.. Jessie bus hälsar!

Postat av: Stina

ne... han skulle få fängelse istället.. är nog ett värre straff.. förmodligen kanske han skulle bli mördad där istället då eftersom det är så mycke folk som hatar honom..

2006-11-08 @ 22:30:32
Postat av: mange h

du skriver att du inte är en förespråkare av dödsstraff...men newflash: genom att säga att tom. dödsstraff inte är tillräkligt för saddam så sällar du dig tyvärr till dom som tycker att döda andra är ok. vem bedömmer för övrigt hur fruktansvärd han varit som människa och var går gränsen för när man inte ska få dödsstraff? 10 människor liv? 50?...eller kanske bara 1?...genom att säga att det är ok att betala med samma mynt så har man sagt adjö till det som kallas försoning. det kan verka naivt och kanske grymt mot många som förlorat sina släktingar pga av idioten men jag tror tyvärr att det är fängelse som är det enda sättet...
men du är inte en sämre männsika pga av dina åsikter!

Ha de gytt

mange h

2006-11-21 @ 21:27:55
Postat av: Anna

SÖÖÖÖÖT vovve!

2006-11-22 @ 19:24:48
Postat av: Pelle

snygg bild på Simba
tack för hjälpen
Ingrid

2006-11-22 @ 21:01:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback